
Je zou denken dat je met een zelfrijdende auto helemaal geen rijbewijs meer nodig hebt, omdat de auto immers helemaal zelfstandig rijdt. Toch is dat niet helemaal waar. Nu de komst van de auto die zichzelf bestuurt steeds dichterbij komt, wordt er ook steeds meer nagedacht over de randzaken die daarbij komen kijken. In dit artikel leggen we je uit waarom kennis over autorijden ook met een zelfrijdende auto nog nodig is.
Vergunningen
Een van de eerste dingen die bij de introductie van de zelfrijdende auto komt kijken is de wet- en regelgeving. Zo moet er bijvoorbeeld bepaald worden wie er aansprakelijk is op het moment dat de zelfrijdende auto in een ongeluk terechtkomt en welke fabrikanten een vergunning krijgen om zelfrijdende auto’s op de markt te brengen.
Die laatste zijn te vergelijken met de vergunningen die in oktober van dit jaar aan het online casino zijn verleend. De overheid bepaalt daarbij welke bedrijven het online gokken mogen aanbieden, waardoor het gemakkelijker is om de veiligheid van de consument te bewaken. Wanneer je nu een online casino met een vergunning bezoekt, weet je zeker dat je gegevens en je geld in goed handen zijn en als je straks een zelfrijdende auto koopt, weet je zeker dat deze veilig de weg op kan.
Twee rijbewijzen
Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) heeft in samenwerking met een bedrijf dat is gespecialiseerd in kunstmatige intelligentie en mobiliteit nagedacht over het soort rijbewijs dat bij een zelfrijdende auto moet horen. Zij zijn tot de conclusie gekomen dat er een speciaal rijbewijs moet komen voor de auto zelf, het Rijbewijs S (software), maar dat ook de bestuurder een speciaal rijbewijs moet halen. Dit ziet er anders uit dan het rijbewijs dat je nu haalt en is meer gericht op de techniek in de auto, ingrijpen tijdens onverwachte verkeerssituaties en eventuele problemen met de auto zelf.
Zo’n aangepast rijbewijs voor de inzittende is nodig omdat het nog niet honderd procent zeker is dat een zelfrijdende auto zonder problemen aan het verkeer kan deelnemen. Dat komt in de eerste plaats omdat er nog veel ander verkeer is dat wel door mensen wordt bestuurd. De kunstmatige intelligentie in een zelfrijdende auto is nog niet altijd volledig in staat om in te schatten wat een mens gaat doen, waardoor er soms door een ander mens ingegrepen moet worden.
Daarbij is ook nog niet alle infrastructuur in Nederland klaar voor de zelfrijdende auto. Sommige verkeerssituaties, zoals bruggen, tunnels, spoorwegovergangen en viaducten zijn zo specifiek, dat de techniek menselijke hulp nodig heeft om er doorheen te manoeuvreren.
Zonder rijbewijs de weg op lijkt voorlopig dus nog niet aan de orde. Eerst moet de techniek van de zelfrijdende auto’s dusdanig worden uitgebreid dat er geen menselijke assistentie meer nodig is tijdens het rijden. Ook de Nederlandse wegen moeten worden aangepast aan de zelfrijdende auto voordat de bestuurder met een krantje achterin kan gaan zitten. Zelfs als dat allemaal veranderd is, heeft een bestuurder geen rijbewijs nodig, maar de zelfrijdende auto wel.